AZ ÜZLETI TERVEK ALAPJA
Mi is az üzleti tervek alapja? Mire építs, amikor a következő évi terveidet készíted?
Nálam ez most egy ilyen időszak, ezzel foglalkozom. Decemberben általában már nincsenek világmegváltó ötleteim a kampányok terén. A karácsony előtti reklámzajban nehéz kitűnni olyan szolgáltatással, ami pl. nekem is van, nem is akartam beszállni különösebben az ajándékháborúba. Ehelyett inkább a háttérbe vonulva dolgozom a következő évi terveimen. Ebben a bejegyzésben azt mutatom meg, mi is az üzleti tervek alapja. Szerintem! 🙂
Egy tervező folyamatnál (legyen szó a marketingterv-ről, konkrét kampánytervről, tartalomstratégiáról) sokat segít, ha visszanyúlunk az addig elért eredményeinkhez. Mivel most magam is ezzel foglalkozom az utóbbi napokban, ehhez adok pár ötletet most.
Mert ugye mi a lényeg? Az építkezésnél fontos, hogy az alapok rendben legyenek. Ennek véleményem szerint két fő aspektusa van. Az egyik, hogy a közönséged mire vágyik, mire van szüksége. A másik pedig, hogy te mivel szeretsz igazán foglalkozni.
MIT SZERET A KÖZÖNSÉGED?
Mert ugye te is közönséget/közösséget építesz magad köré? Akik ismernek, bíznak benned, tudják, hogy mivel foglalkozol. Hisz ők azok, akiket már nem kell (annyira) győzködni, hogy vegyék meg az új ebookodat, vagy jelentezzenek a tanfolyamodra, hiszen nem “hideg” közönségnek kínálod a termékedet, szolgáltatásodat.
Nos, akkor induljunk ki abból, hogy ami nem megy – mert a közönségednek nincs rá igénye, nem vevő rá, nem harap rá – azt nem kell erőltetni. A korábbi években nekem is voltak olyan ötleteim, amiket elkezdtem megvalósítani, de nem úgy alakultak, ahogy szerettem volna, így nem vesztegettem több időt rájuk.
Mert valljuk meg őszintén, nem minden arany, amihez nyúlunk, van ilyen. Ez nem kudarc, csak tapasztalat, fogd fel te is így! Előfordul, hogy sokat kell tesztelni egy adott szolgáltatást, mire kikristályosodik a végleges verzió. Tény azonban, hogy mindez esetleg más fontos és értékes tevékenységektől veszi el az időt, energiát, ezért jó tisztán látni. Azt gondolom, ez kell, hogy legyen az üzleti tervek alapja.
MI MŰKÖDIK?
Hogy honnan látom, hogy mi működik és mi nem?
Megnézem a statisztikákat.
Pl.
- a blogon melyek a legolvasottabb írások
- a Facebookon, Instagramon melyek a legtöbb interakciót kiváltó posztok
- hírlevél feliratkozók számának alakulása
- csali letöltők alakulása
- mely csalit töltötték le a legtöbben
- honnan jönnek a látogatók
- honnan töltötték le a csalit (blog, Facebook, zárt csoport, hírlevél, hirdetés)
- mely hirdetések teljesítettek jól
- milyen a többi landing page konverziója (belépő termék, és a termékportfólió minden eleme)
- mely szolgáltatást vették meg a legtöbben
- egyéni vagy csoportos forma működik inkább
- személyes vagy skype-os legyen inkább
- mely napokon jó posztolni a közösségi médiában
- mely időpontban jó posztolni a közösségi médiában
Ami jó barátod a statisztikáknál:
- WordPress oldal statisztikája (pluginekkel)
- Facebook, Instagram elemzések
- Google Analytics
MIT SZERETSZ CSINÁLNI?
Az üzlet tervek alapja azon túl, hogy a közönségedet mi érdekli, az, hogy szeretsz-e foglalkozni az adott témával, tevékenységgel, formátummal. Enélkül ugyanis nem fog menni hosszú távon. Ideig-óráig talán igen, de te most hosszú távonn építed a vállalkozásodat, ezért fontos, hogy években gondolkodj.
Persze, mindig lehet változni, változtatni, fejlődni, ám úgy hiszem, mindig, minden időszakban (ha nem is minden pillanatban) lényeges, hogy élvezd amit csinálsz. Így tudsz csak motivált maradni!
Igenám, de mi van azokkal a feladatokkal, amiket meg kell csinálni, foglalkozni kell velük, de egyébként nem a szíved csücskei? Nekem pl. az adminisztráció kifejezett nyűg tud lenni, de meg kell csinálni.
Nos, ezek azok a tevékenységek, amelyet, ha ki tudsz szervezni, akkor szabadulj meg tőlük, amint lehet. Ha pedig neked kell velük foglalkozni, mert még nem tartasz ott, hogy akár egy virtuális asszisztens segítséget igénybe vedd, vagy nem olyan mértékű a feladat, hogy megérné emiatt külsőst felvenni, akkor tömbösítve végezd meghatározott napokon.
Remélem, ez a néhány gondolat segít neked is a tervezésben, abban, hogy mi is az üzleti tervek alapja, amikor leülsz, hogy megtervezd a következő időszakot a vállalkozásodban.