HOGYAN ÁRAZD A SZOLGÁLTATÁSOD?
Neked is fejtörést okoz, hogyan árazd a szolgáltatásodat? Mert szép-szép, hogy az a küldetésed, a hitvallásod, a missziód, hogy segítesz embertársaidon, de azért mégis csak pénzből él az ember.
Vajon a munkád neked is segíteni fog elérni azt az álmot, azt az életet-életszínvonalat, amire vágytál, amikor belefogtál a praxisépítésbe? Ez a cikk remélem segít másképp gondolkoznod az árazásról, mint ahogy talán eddig tetted.
HOGYAN ÁRAZD A SZOLGÁLTATÁSOD?
Amikor a szolgáltatásaidat árazod, olyan árat érdemes meghatároznod, amellyel biztosítani tudod a megélhetésedet, igényeid szerint pedig persze akár még ennél is többet.
Sok segítő foglalkozásúnál látom mégis, hogy alulárazzák magukat.
Miért? Nos, ennek több oka is van:
- kezdőként úgy gondolják, hogy gyakorlati tapasztalatok hiányában egy erősen nyomott ár a reális (legalább kezdetben),
- félnek, hogy az ügyeleik nem fizetnének ki egy magasabb árat
- ők maguk is vívódnak azzal, hogy pénzt kérjenek a segítségükért.
Valóban lehet más egy kezdő ár, mint egy már gyakorló szakemberé, ám azt tapasztalatom, hogy sokan benne ragadnak a kezdő tarifákban és később sem mernek árat emelni.
Hadd kérdezek valamit. Ugye a legjobbat szeretnéd adni az ügyfeleidnek? Ugye rengeteget fektetsz tanulásba, képezed magad, folyamatosan konferenciákra jársz, hogy még nagyobb tudásra tegyél szert?
Ez is mind pénzbe kerül, igaz?
Azt hiszem, rengeteg tévhit él a pénzről az emberekben és talán benned is, ami ahhoz vezethet, hogy nem mered megkérni a munkád árát, s nem tudod, hogyan árazd a szolgáltatásod.
JÁRJUK PICIT KÖRBE EZT A PÉNZ-DOLGOT!
Nézzünk most pár gondolatot, hogyan gondolkodj és hogyan ne gondolkodj a pénzről!
- A pénz egyáltalán nem ördögtől való dolog. Gondolj úgy rá, hogy a családodért dolgozol, hogy nekik mindent megadhass. Sőt, ha van pénzed, te magad is tudsz adni belőle, segíthetsz a rászorulóknak, támogathatsz egy alapítvány.
- Tudod jól, hogy mindennek megvan az ára (csereértéke) . Szokták mondani, hogy kenyeret sem kapsz a boltban ingyen. És ez így van! Éppen így van ára a te szolgáltatásaidnak is.
- Ha te magad sem hiszel benne, hogy a tudásod, a munkád megéri az árát, akkor miért hinnének benned mások?
- Olyan embereknek segítesz, akik nincsenek annak a tudásnak a birtokában, aminek a megszerzésébe te erőt, energiát és pénzt fektettél. Amikor az ügyfeleiddel dolgozol, akkor ezt a tudást fogod továbbadni, természetesen megfelelő ellenérték fejben.
- A te valós munkád nem csak a konkrét szolgáltatásból áll, hiszen foglalkoznod kell az adminisztratív teendőkkel, a termékfejlesztéssel, szoftvereket kell beszerezned, rendszereket kell működtetned. Ezeket a költségeket pedig mind fedeznie kell a bevételeidnek.
- Jó árakkal a jó ügyfeleket fogod bevonzani. Bizonyára te is olyan ügyfelekkel szeretnéd dolgozni, akik felismerik az igazi értéket és megbecsülik azt. Akik odateszik magukat, ha a közös munkáról van szó. Talán te is tapasztaltad már, hogy ami ingyen van vagy olcsó, azt kevéssé becsülik meg az emberek.
- Fontos szempont, hogy magasabb áron kevesebb ügyféllel kell dolgoznod, tehát több idő, enegia és figyelem jut egy emberre. Magasabb minőségben tudsz dolgozni, minha tele kellene zsúfolnod a naptáradat, csak hogy meglegyen az az ügyfélszám, ami biztosítja a havi bevételedet.
ELTÉRŐ SZINTEK, ELTÉRŐ ÁRAK
Arra biztatlak, hogy ne csak egyéni konzultációban gondolkodj. Ha 1:1-ben dolgozol valakivel, az a szolgáltatásod csúcsa, hiszen egy időben nem tudsz több helyen lenni, egy van belőled is, véges az egyéni ügyfelekre fordítható munkaóráid száma.
Ezért is fontos, hogy több szinten különböző áron legyenek termékeid szolgáltatásaid, hogy legyen egy kész portfóliód. Magyarul, építs rendszert!
Olyan termékekben is gondolkozz, amelyek nem igénylik a személyes jelenlétedet. Ilyen pl. egy könyv, egy online tanfolyam, egy videókurzus, egy webinár felvétel. Ezek jelentik az ún. passzív bevételi forrásaidat, melyek akkor is hoznak bevételt, amikor éppen szabadságon vagy urambocsá’ lebetegszel. Természetesen nem 100%-osan passzív egy ilyen rendszer, de mégis nagyobb szabadságot tud biztosítani, mint az 1:1 konzultációk.
FIGYELD A KONVERZIÓT!
Biztosan neked is van elképzelésed arról, hogy mennyi bevételt szeretnél egy hónapban. Tisztában vagy vele (ha nem, akkor nézz utána, számold ki), milyen rendszeres kiadásaid vannak? Gondold végig, milyen fejlesztéseket, beruházásokat tervezel a jövőben.
- Számold ki, hogy hány embert kell elérned ahhoz, hogy megvalósuljon az az ügyfélszám, ami fedezi a vágyott bevételt. Ez egy elsődleges mérőszám, ami segít annak meghatározásában, hogyan árazd a szolgáltatásod.
- Nézd meg, milyen konverzióval működnek most a mechanizmusaid
- Hol tudnál javítani az ügyfélszerzésen?
Ismétlem, ha eleve magasabb áron dolgozol, akkor nyilván kevesebb ügyféllel elérheted a tervezett bevételi célodat.
Remélem, ez a bejegyzés neked is gondolatébresztőül szolgál, hogy hogyan árazd a szolgáltatásod! Ha beszélgetnél még a témáról más segítő szakemberekkel, várunk szeretettel zárt csoportunkban.
You must be logged in to post a comment.