AZ ÓRADÍJAS MODELL VESZÉLYEI – MIT CSINÁLJ HELYETTE?
Az óradíjas modell hosszú távon nem szolgálja a vállalkozásod növekedési céljait, ha segítőként, szolgáltatóként vállalkozol. Ebben a blogbejegyzésben ezt a témát járjuk körbe és mutatom mit csinálj az óradíjas modell helyett!
AZ ÓRADÍJAS MODELL VESZÉLYEI – MIT CSINÁLJ HELYETTE?
MI IS AZ AZ ÓRADÍJAS MODELL?
Az óradíjas modell egy olyan árazási struktúra, amikor a vállalkozásodban a nyújtott szolgáltatásért időalapon számítasz fel díjat. Egy órás konzultáció, 90 perces tanácsadás – ezekre gondolok.
Tény hogy ez az egyik leggyakoribb modell, amit a kezdő segítő és szolgáltató vállalkozók használnak mivel egyszerűen átlátható és könnyen kiszámítható, ezt a legegyszerűbb elindítani mindenféle bonyolult technikai beállítások nélkül. Jelentkezés egy űrlapon vagy e-mailben, időpontfoglalás egy szoftverben – ennyi kell valójában hozzá.
Az óradíjas modell lényege, hogy az ügyfél pontosan tudja, mennyi ideig tart a szolgáltatás és ennek megfelelően fizet.
Ez a modell elsőre vonzónak tűnhet, hiszen az időre alapozva egyértelmű kapcsolat van a szolgáltatás és annak díja között.
AZ ÓRADÍJAS MODELL VESZÉLYEI
Bár az óradíjas modell első pillantásra egyszerűnek és igazságosnak tűnik, számos hátránya van, különösen a vállalkozók számára, akik szeretnék hatékonyan növekedni és skálázni a vállalkozásukat.
1.Korlátozott jövedelemnövekedés: az óradíjas modell egyik legnagyobb hátránya, hogy a bevétel (és a profit) közvetlenül függ az elvégzett órák számától. Ez azt jelenti, hogy a bevétel növeléséhez egyre több órát kell dolgozni, ami hosszú távon nem fenntartható hiszen vállalkozóként korlátozott számú órád van naponta. Így egy bizonyos pont után nem tudod már technikailag sem tovább növelni a bevételt hiszen nem tudsz 0-24-ben dolgozni időpontokat kiadni.
2. Ráadásul az óradíjas modell azaz ha az idődet adod el, hosszú távon az egészségedre vagy a magánéletedre is negatív hatással lehet, nem beszélve a szakmai kiégés veszélyéről!
3. Az óradíjas modell nem veszi figyelembe a szolgáltatás valódi értékét, különösen, ha vállalkozóként már nagyobb tapasztalattal rendelkezel. Egy tapasztalt szakember gyorsabban és hatékonyabban képes megoldani egy problémát, ami azt jelenti, hogy kevesebb idő alatt elérheti ugyanazt az eredményt, mint egy kevésbé tapasztalt kolléga. Az ügyfél azonban ugyanannyi óradíjat fizet, ami alulértékeli a szakember tudását és tapasztalatát.
4. Ellenérdek az ügyfél és a szolgáltató között. Az óradíjas modellben a gyorsabb munka nem jár jutalommal, sőt, bizonyos esetekben hátrányos lehet. Ha a szolgáltatásoddal gyorsabban megoldod az ügyfél problémáját, kevesebb időt számlázhatsz ki, ami csökkenti a bevételedet. Ez a struktúra pedig arra ösztönözheti a vállalkozókat, hogy több időt töltsenek el egy feladattal, ami hosszú távon aztán csökkenti a hatékonyságot és a motivációt.
5. Kiszámíthatatlan a jövedelem. Az óradíjas modell gyakran eredményez kiszámíthatatlan jövedelmet, mivel a bevétel közvetlenül függ az elvégzett órák számától. Ha egy hónapban kevesebb munka van, az jövedelemkiesést jelent, ami különösen kihívást jelenthet, ha fix kiadásokkal kell számolni. Ha elmész szabadságra, vagy kiesel a munkából pl. betegség miatt az idő alatt nem keletkezik bevételed. Ez a modell kiszolgáltatottá tesz vállalkozóként: hiszen csak akkor van bevételed, ha az ügyféllel dolgozol.
MIT VÁLASZTHATSZ AZ ÓRADÍJAS MODELL HELYETT?
Az óradíjas modell helyett több másik árazási struktúra is létezik, amelyek jobban támogathatják a vállalkozásod növekedési céljait.
1. Bérletrendszer, folyamatok értékesítése: az előre kiszámítható bevétel szempontjából előnyösebb, ha nem 1 órát értékesítesz, hanem eleve több alkalmat egyszerre. Pl.3-4 alkalmas coaching folyamat, jógabérlet. Ez azonban még mindig az időd eladását jelenti, így nem a legelőnyösebb modell De első lépésként az óradíja modellről átvezetésként jó megoldás lehet.
2. Csoportos élő programok: szintént egy közbülső megoldás lehet ha egy időben nem egy ügyféllel dolgozol, hanem több ügyféllel tudsz foglalkozni. Ha a szolgáltatásod jellege lehetőv tesz szervezz csoportos programokat – workshopok, csoportos coaching, élő tanfolyamok.
3. Csoportos online programok: az időtényező is pozitívan alakul akkor, ha az utazási időt is megtakarítod azzal, hogy a szolgáltatásaidat az online térben nyújtod egy időben több embernek.
4. Dobozos szolgáltatások: ez már igazi szintlpés és eltávolodás az óradíja modelltől. A dobozos termélszolgáltatás azt jelenti, hogy pl. előre felvett videós oktatóanyagokat tanfolyamként értékesítesz. De ilyen pl. az e-book is. A dobozos szolgáltatások már egyértelműen skálázhatóak – bármennyi embert ki tudsz szolgálni idő és létszámkorlát nélkül hiszen nem a személyes jelenléteden alapulnak.
5. Előfizetéses modell: az előfizetéses modell is egyre népszerűbb a szolgáltatások terén. Ebben a modellben az ügyfelek havi vagy éves díjat fizetnek, amelyért cserébe folyamatosan hozzáférnek a szolgáltatásokhoz. Ide is alkalmazhatsz dobozos szolgáltatásokat (pl. előre felvett videók egy tudástár jellegű klubban). Ez a modell kiszámítható bevételt biztosít, hiszen előre tudod hogy mennyi előfizetőd van s ez alapjén mekkora stabil havi bevételre számíthatsz. Ezen kívül az előfizetéses modell tökéletes lehetőség arra hogy jobban előre tervezd a munkát, szabadabb életet biztosít és stabil alapot teremthet a vállalkozásod számára.
ÖSSZEFOGLALÁS
Az óradíjas modell bár elsőre vonzónak tűnhet, de hosszú távon korlátozhatja a vállalkozásod növekedési lehetőségeit. Az időalapú árazás helyett érdemes olyan modellekre váltanod, amelyekkel a vállalkozásod skálázható lesz. Fontos, hogy ne minden a te személyes jelenléteden múljon és egy időben több ügyfélnek tudj segíteni.
Az üzleti modelled átgondolása és finomítása kulcsfontosságú lépés lehet a vállalkozásod sikeres felépítéséhez. Ezt a fajta skálázható modellt együtt alakíthatjuk ki az üzleti mentorprogramomban, nézd meg itt a részleteket.