MAGABIZTOSSÁG VÁLLALKOZÓNŐKÉNT – HOGYAN FEJLESZTHETED?
A magabiztosság és az önbizalom női vállalkozók esetében kulcsfontosságú tényezők. Mégis, hányan számolnak be a hiányukról… Az önbizalom növelése nem csupán a sikeres vállalkozás alapja, hanem az egyéni boldogságunk és elégedettségünk kulcsa is.
A blogbejegyzésben 5 kulcsfontosságú területet mutatok be, amelyek segíthetnek erősíteni az önbizalmadat és magabiztosságodat vállalkozónőként.
MAGABIZTOSSÁG VÁLLALKOZÓNŐKÉNT – HOGYAN FEJLESZTHETED?
1. ÖNMAGAD ELFOGADÁSA
A vállalkozói magabiztosság alapja önmagad elfogadása. Vállalkozónőként könnyű elbizonytalanodni, különösen akkor, ha kezdő vagy, nincs sok tapasztalatod és úgy érzed, hogy túl nagy a verseny a piacodon.
Vegyük pl. a coach szakmát. Ahogy Rich Litvin mondja: “A coaching hivatás kettős problémája: bekerülni könnyű, sikeresnek lenni nehéz” .
Talán rád is jellemző, hogy folyamatosan hasonlítgatod magad másokhoz, és azt érzed, hogy nem vagy elég jó. (Az imposztor szindrómáról külön bejegyzést írtam korábban, itt tudod elolvasni.)
Az első lépés a magabiztosság kialakításához az, hogy elfogadod magad olyannak, amilyen vagy, hisz vannak dolgok, amiken úgysem tudsz változtatni. Ilyen például a korod. (Érdekes, hogy valaki túl fiatalnak, valaki meg túl öregnek tartja magát, hogy vállalkozzon, pedig sehol nincs leírva, kőbe vésve, egy fix életkor, ami pont megfelelő, hogy valaki vállalkozást indítson….).
Vannak persze olyan területek is, amiken igenis tudunk javulni, javítani. Ezért önmagad elfogadása nem jelenti azt, hogy megállsz a fejlődésben vagy elégedett maradsz a jelenlegi helyzeteddel. Inkább az a fontos, hogy elfogadd az erősségeidet és gyengeségeidet, és megvizsgáld, mi az, amin tudsz igazából változtatni.
2. FOLYAMATOS TANULÁS
A magabiztosságod alapja lehet vállalkozónőként az is, hogy folyamatosan tanulsz, fejleszted, képezed magadat. Nem csupán szakmailag, de marketingben, értékesítésben, pénzügyekben, stratégiában egyaránt. Minél jobban ismered a piacodat, minál jobban ismered azokat problémákat, melyekkel hozzád fordulnak, annál magabiztosabban tudsz kapcsolatot teremteni a potenciális ügyfeleiddel és annál jobb szolgáltatásokat tudsz kialakítani. Vállalkozónőként folyamatosan fejlesztened kell magadat azért, hogy hogy hitelesen képviseld azt a célodat, amiért belevágtál az egészbe, ami hajt, hogy segíthess az embereknek.
Ezért javaslom, hogy folyamatosan keress lehetőségeket a tanulásra, például tanfolyamokat, workshopokat vagy online oktatást. Bővítsd az ismereteidet olyan területeken, ahol úgy érzed, hogy még erősítésre van szükséged. Minél több területen mozogsz kényelmesen, annál magabiztosabb leszel vállalkozóként is.
3. GYAKORLÁS, GYAKORLÁS, GYAKORLÁS…
Szokták mondani, hogy a vállalkozás egy végtelen játék. Folyamatosan a pályán kell lenned, hogy játékban maradj. Érdemes apró lépésenként kilépni az aktuális komfortzónádból és tágítani azt. Sok hozzám forduló vállalkozónő ódzkodik például a nyilvános beszédektől, a szereplésektől. Kezdd el ezeket kicsiben, beszélj csak pár imerős előtt, vagy élőzés helyeett vegyél fel előre videókat és azt oszd meg. Csak gyakorolj kérlek!
Ami ma a komfortzónádon kívül van, kis gyakorlással megszokott tevékenységeddé válhat!
Kérj meg barátokat vagy családtagokat, hogy segítsenek neked gyakorolni, vagy csatlakozz egy Toastmasters klubhoz például, ha a nyilvános beszédben szeretnél fejlődni.
4. KIEGYENSÚLYOZOTTSÁG ÉS MEGBÍZHATÓSÁG
A magabiztosság vállalkozónőként fejleszthető úgy is, ha önreflexiót tartasz és bizonyítékokat keresel arra, miért is jó veled dolgozni, mire számíthatnak az ügyfeleid.
Így például az, hogy megbízható vagy: tartod az ígéreteidet, határidőket. Legyen napi rutinod a munkavégzésedben, ha azt vállalod, hogy 24 órán belül váalszolsz a megkeresésekre, akkor tartsd ezt be.
Nem a folyamatos szereplés, napi posztolás a lényeg, de legyen egyensúlyban a jelenléted a nyilvános platformokon. Inkább kevesebb, de rendszeres tartalmakkal jelentkezz, minthogy néha naponta osztolsz, aztán eltűnsz hetekre.
Találj ki magadnak egy következetes tartalomstratégiát (segítség itt) és tarts magad hozzá!
5. POZITÍV HOZZÁÁLLÁS
A pozitív gondolkodás hatalmas szerepet játszik a vállalkozói magabiztosság és önbizalom erősítésében is. Gyakran látom sajnos, hogy a vállalkozónők túlságosan kritikusak saját magukkal, ezért ezzel a területtel is mindenképpen érdemes foglalkozni.
Segíthet, ha rendszeresen kérsz visszajelzést ügyfeleidtől és a rosszabb napokon újra elolvasod ezeket.
Nézd végig a mérföldköveidet, mekkora utat tettél meg eddig, mennyi munkád, energiád van benne.
A magabiztosság vállalkozónőként fejleszthető, csak légy türelmes magaddal kérlek.
Tarts velem a Női Vállalkozói Közösség Facebook csoportban is, beszélgessünk erről a témáról.